FANDOM

KelantanSunting

Kelantan adalah negeri yang paling tidak adil di Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat pusat membeli-belah besar seperti AEON Mall, KB Mall, dan lain-lain. Tetapi malangnya mal akan ditutup setiap hari Jumaat, 12:30 pm-2:30pm untuk menghormati doa Islam. Kelantan tidak mempunyai pawagam (baru-baru ini Kelantan mempunyai pawagam tetapi tidak lagi beroperasi kerana undang-undang Islam). Ia terkenal dengan Pengembara Muslim yang suka membeli batik (pakaian penuh dengan lukisan yang bagus), tudung (selendang di kepala, untuk wanita Islam) dan produk-produk Muslim lain seperti songkok (baju lelaki Muslim), baju Melayu Ini) dan Kain sarung (lelaki Melayu biasanya memakai ini untuk Moquse). 

Kota Bharu Sunting

Kota Bharu adalah bandar utama di Kelantan. Di mana Lif Star Asia dan Escalator hidup. Hanya 1 filmer filem lif di bandar ini dengan lebih daripada 20 lif yang difilemkan olehnya. 

KB MallSunting

KB Mall adalah pusat membeli-belah yang mengandungi lif OTIS. Terdapat juga OTIS, Sigma dan Fujitec Escalator.

AEON MallSunting

Ia adalah pusat membeli-belah terbesar di Kota Bharu. Mempunyai paparan lif eksklusif AEON Mall yang Lif OTIS dan mempunyai eskalator OTIS. 

Grand Riverview HotelSunting

Ia adalah hotel mewah dan hotel tepi sungai kedua di Kelantan. Mempunyai lif Hyundai. 

Tesco Mall Kota BharuSunting

Ia adalah pusat membeli-belah British dan pusat membeli-belah terkecil di Kota Bharu. Mempunyai lif Sigma. 

Billion Kota Bharu / Renaissance Hotel Kota BharuSunting

Renaissance Hotel adalah hotel paling mewah di Kelantan yang mempunyai Lif LG manakala Supermarket Billion mempunyai eskalaor dan lif LG. 

Tok BaliSunting

Tok Bali mempunyai pantai yang bagus di Kelantan. Hanya 1 lif yang ditemui dan difilemkan oleh CKS Channel (sekarang Lif Asia dan Escalator).

Penang Sunting

Pulau Pinang sangat terkenal dengan makanan. Kebanyakan Char Kuey Teow (mi goreng melekit?), Mi goreng, goreng bihun, dim sum, dan lain-lain. Sedap!

OKEY! Jangan cakap begitu banyak pada makanan. Bercakap tentang lif.

Bukit Mertajam Sunting

Bukit Mertajam adalah rumah bagi Wen Kern Boys Elevator. Dilancarkan oleh 2 filmer lif. Tetapi tidak mempunyai bangunan bertingkat tinggi di bandar ini. Yang tertinggi adalah The Summit Hotel, Bukit Mertajam yang boleh berkhidmat sehingga 10 tingkat (?).

Bukit Minyak Sunting

Hanya ada 1 hotel dengan lif: Luscious Hotel. Harga biasa ialah kira-kira RM109. Semasa musim puncak (misalnya: Krismas, Tahun Baru Cina, dll), harga sehingga RM189.

My Hotel Bukit Mertajam Sunting

Berhampiran dengan pasar tempatan, MR DIY dan medan selera (tidak halal), ada 3 tingkat ke dengan sebuah hotel. Hotel ini mempunyai lif.

Pulau Pinang Sunting

Georgetown adalah bandar raya negeri di Pulau Pinang. Pantai kedua yang paling popular di Malaysia ialah Batu Feringgi. Dilancarkan oleh beberapa filmer lif (termasuk 2 antarabangsa, John Elevator dan TGElevators97).

John Elevator filem lebih lif klasik daripada mana-mana filmer lif di Pulau Pinang.

Lif Asia Star hanya filem lif pada 80-an dan seterusnya, termasuk yang baru.

Satu lagi filmer lif antarabangsa yang telah membuat penggambaran lif di Pulau Pinang adalah TG97Elevators, dari Indonesia. Dari 26 hingga 28 Disember 2016, beliau telah membuat penggambaran beberapa lif di sekitar Pulau Pinang, termasuk KOMTAR, Gurney Plaza, Hotel Timur & Oriental (E & O), dan lain-lain. Dia juga memaparkan beberapa lif vintage. Sebelum TG97Elevators, terdapat satu lagi penafsir lif Indonesia yang sedang membuat penggambaran lif, Eiffel Vale.

KOMTAR Sunting

Lif menara telah memodenkan lif berkelajuan tinggi 1986 Mitsubishi tetapi mereka kelihatan agak terhad. Sementara itu, mereka telah menambah beberapa lif Fujitec baru yang berjalan sejauh dek pemerhatian lantai ke-62. Dilengkapkan pada 2016, lif ini pada mulanya akan menjadi indah tetapi dibatalkan.

Selain dari menara itu sendiri, KOMTAR mempunyai dua pusat perbelanjaan yang disebut KOMTAR Walk dan ICT @ KOMTAR. Kedua pusat membeli-belah ini pada asalnya mempunyai lif Mitsubishi tetapi baru-baru ini dimodenkan menjadi Mitsubishi ELEMOTION. Namun, eskalator masih asli dan dipasang oleh Toshiba.

Gurney Plaza Sunting

Pusat membeli-belah utama yang dibuka pada tahun 2001. Pusat membeli-belah ini penuh dengan lif Mitsubishi. Terdapat dua lif perkhidmatan yang berbeza di mal ini; Satu adalah 90-an China Ryoden dan satu lagi adalah gaya 1980-an Mitsubishi dengan tiga pintu gelangsar laju (walaupun sebenarnya ia dipasang pada awal 2000-an). Mereka boleh didapati berhampiran Parksons, hanya mencari tanda yang membawa kepada lif perkhidmatan.

Gurney Paragon Sunting

Sebuah pusat membeli-belah yang lebih baru dan kompleks pejabat dekat Gurney Plaza, siap pada tahun 2013. Ia mempunyai beberapa gaya generik Fujitec lif serta beberapa lif Kone MonoSpace dengan oren KDS 300.

Hotel Oriental & Oriental (E & O) Sunting

Sebuah lif yang sangat terkenal dan bersejarah yang dibina oleh Sarkies Brothers (yang juga membina Raffles Hotel bersejarah di Singapura) pada akhir 1800-an. Hotel ini mempunyai lif dikawal secara manual yang dikendalikan oleh Waygood Otis pada tahun 1920-an. Ia mempunyai kedudukan 90 ° dan operator di dalamnya. Katakanlah bahawa anda mahu menaiki lif ini kepada pengendali, dan dia boleh memberi anda tumpangan (jangan lupa ucapkan terima kasih selepas perjalanan)

Selain Waygood Otis, terdapat beberapa lif Mitsubishi pada tahun 1990 di New Wing dan beberapa Schindler 5400 AP MRL lif dengan lekapan D-Line di Victex Annex (yang disiapkan pada tahun 2013).

1st Avenue Sunting

Beberapa lif OTIS boleh didapati di sini. Ada kedai H & M dengan lif Kone MonoSpace di dalamnya. Escalators di pusat membeli-belah ini dilabelkan sebagai Elevator M, walaupun ini kemungkinan besar dipasang oleh MS Engineering (anak syarikat Toshiba di Malaysia)

Waldorf Hotel Sunting

Ini adalah sebuah hotel yang sangat lama yang terletak di Leigh Street yang pada asalnya dibina pada tahun 1951 sebagai kediaman persendirian, dan sebuah bangunan bertingkat telah ditambah pada tahun 1968. Di sini, terdapat sebuah bangunan Schindler 1960 yang sangat tua, dengan pintu automatik penuh dan masih dalam Lengkap keadaan asal! Berhati-hati bahawa penerimaan tetamu menghadap terus dengan lif di lobi, jadi lebih baik bermula di tingkat atas.

Hotel Budget Persekutuan Sunting

Satu lagi hotel lama yang terletak di Jalan Penang yang tidak jauh dari The Waldorf Hotel di Leigh Street. Hotel ini mempunyai satu lagi lif Schindler vintaj, kali ini dari 1958 dan mempunyai pintu manual penuh di dalam dan di luar. Ia masih asli dengan hanya satu percepatan kelajuan (oleh itu berhenti tiba-tiba tanpa perlahan apabila tiba) Terdapat refleksologi di tingkat 1 yang dipanggil Bangkok Pusat Pijat Tradisional, jadi jika anda diminta oleh salah seorang kakitangan hotel, katakan saja Yang anda mahu pergi ke "Bangkok".

Terdapat beberapa hotel berdekatan Federal Hotel yang boleh ditemui di Jalan Penang, seperti Hotel Merchant, Hotel Malaysia, Hotel Continental, Cititel Penang dan banyak lagi. Hotel-hotel ini terutamanya mempunyai lif yang baik dan baik untuk dicuba.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak